Companiile de petrol si gaze pe bursa: A vinde sau a cumpara?

Dupa incasarea socului dat de prabusirea pretului petrolului din a doua jumatate a anului trecut, sunt companiile petroliere de vanzare? Sau mai degraba de cumparat... in perspectiva unei reveniri a pretului petrolului? Pretul petrolului se afla inca in cea de-a doua cea mai ampla depresiune din istoria moderna a pietei de profil. 

In ciuda unor cresteri consistente in termeni procentuali (de circa 30%) fata de valorile de la jumatatea lunii ianuarie (momentul de maxim al caderii pietei), la finele lunii mai 2015 pretul petrolului era inca la jumatate fata de valorile inregistrate in prima parte a anului 2012 – perioada in care s-au inregistrat ultimele valori maxime anterioare acestei perioade corective.

Intr-un astfel de context, in care pretul scazut al petrolului se suprapune peste cifrele si informatiile care indica mai degraba o amplificare a presiunilor pe partea de productie, si o continuare a trendului de reducere a cererii, investitorii in actiunile companiilor de profil ar avea numeroase motive pentru lichidarea expunerilor pe acest sector de activitate. Lucrurile nu sunt insa nici pe departe atat de simple!

Investitorii sunt supusi unui tir de informatii contradictorii, iar certitudinile sunt putine! Posibilitatea ca pretul petrolului sa ramana blocat la nivelul de 60 de dolari pe baril nu este insa printre ele; numerosi specialisti sustin ca in prezent se creeaza premisele unei reveniri semnificative a pretului petrolului. Iar rationamentul lor este unul foarte corect: cu cat pretul se mentine mai mult timp la niveluri joase, sau chiar mai scade, cu atat mai multi dintre jucatorii care au alimentat boom-ul global vor iesi din piata, reducandu-se astfel oferta. Pur si simplu companiile care exploateaza zacamintele alternative si cele care exploateaza zacaminte ce presupun costuri mari de exploatare (precum cele epuizate sau unele offshore-uri) nu vor mai avea stimulentul necesar extractiei petrolului. In acelasi timp, investitiile in explorarea sau exploatarea unor noi zacaminte sunt inhibate (companiile preferand sa-si conserve capitalurile), de faptul ca marjele de profit sunt din ce in ce mai mici.

Iar datele publicate de compania americana Baker Hughes (unul dintre cei mai mari furnizori de servicii pentru industria petroliera la nivel global), arata ca asistam deja la un fenomen de „reflux” al companiilor si investitiilor din domeniu: la finele lunii aprilie 2015, numarul de puturi de foraj in functiune la nivel global era de 2.268, cu 289 mai putine decat la finele lunii martie 2015, si cu 1.120 mai putine decat in aprilie 2014 (cand numarul acestora era de 3.388). Si daca peste acestea sunt suprapuse cifrele care arata ca cea mai ampla scadere este inregistrata in Statele Unite, producatorul ce sta la originea actualei crize de supraoferta (aici, numarul de puturi de foraj a scazut de la 1.110 in martie la 976 in aprilie, si cu 859 fata de aprilie 2014, cand erau 1.835 de puturi de foraj in exploatare) – este destul de clar ca o buna parte din surplusul actual de petrol va disparea.

Presiunile vor persista insa pe termen scurt, pentru ca oferta actuala depaseste cu mult cererea, iar marii producatori se arata hotarati sa lupte pentru cota de piata. OPEC, spre exemplu, a produs circa 31,3 milioane de barili pe zi in aprilie si va mentine productia, potrivit unor analisti chestionati de Bloomberg, la peste 30 de milioane de barili pe zi; in paralel, Irakul, al doilea producator din cartel, vrea sa-si majoreze exporturile pana la nivelul record de 3,75 milioane de barili pe zi pentru luna iunie.

Acesta este contextul complicat in care investitorii in actiunile companiilor petroliere sunt fortati sa se orienteze in cautarea maximului de randamente! Clar este ca si vanzarea si cumpararea pot fi decizii castigatoare; diferenta poate fi facuta de preferinta temporala si de toleranta la risc, dar mai ales de capacitatea investitorilor de a identifica jucatorii ce s-au adaptat noilor realitati.

Share this post

Submit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn